Tento projekt nabídl dětem z vrstevnické skupiny možnost seznámit se blíže s aktuální situací na Ukrajině a s podmínkami života v této zemi,což vedlo k přiblížení životní situace přistěhované rodiny a k většímu pochopení ze strany českých dětí. Současně v tomto programu byl věnován speciální prostor pro přiblížení českých a moravských reálií, zvyklostí a způsobu života. V neposlední řadě byla věnována velká pozornost i jazykové výuce češtiny, jako základnímu východisku pro dobrou adaptaci v novém sociokulturním prostředí.
Kompetence sociální :
- Děti imigrantů se postupně seznamovaly s českými sociokulturními podmínkami, se způsobem života a s tradičními zvyklostmi
- České děti se seznámily blíže s podmínkami života na Ukrajině v oblasti zasažené, zničené a dále ohrožované válečnými konflikty.
Kompetence komunikativní:
- Speciální pozornost byla věnována výuce českého jazyka všech třech ukrajinských dětí za pomoci dobrovolníků – studentů VOŠ pedagogické a sociální v Kroměříži
Kompetence k učení
- Individuální schopnosti všech tří dětí byly rozvíjeny ve všech směrech a oblastech,
v nichž i měly děti mezery vzhledem k jejich přesídlení do jiné země s jiným jazykem, pro ně obtížněji naučitelným.
- Podporovali jsme sebedůvěru v jejich schopnosti
- Využívali jsme pozitivního přístupu, pochvaly a povzbuzování
Kompetence k řešení problémů
- Při nácviku řešení problémů jsme rozvíjeli u dětí psychickou odolnost, posilovali ji a
napomáhali jsme dětem najít podpůrné zdroje.
- Učili jsme děti požádat vhodným způsobem o pomoc a pomoc přijímat.
Kompetence k naplnění volného času
- Podporovali jsme děti v poznávání jejich nového domova, rozšiřování si informací o České republice
- K zachování kontaktu s domovinou na Ukrajině jsme vedli děti i k udržování kontaktu s jejich blízkými a kamarády, setrvávajícími v této zemi, formou emailové komunikace i komunikace písemné, s cílem zabránit syndromu vykořenění a zachování důležitých citových přátelských a rodinných vazeb.
- Zprostředkovávali jsme dětem imigrantů díky pomoci dobrovolníků vhodnou náplň volného času, jeho organizaci i strukturování, a posilovali jsme soudržnost jejich rodiny i navazování nových kontaktů nejen dětem, ale i rodině jako celku, dětí s rodiči a budování nových přátelských vztahů v novém prostředí.
Celá zpráva: